veelgestelde vragen

Wat gebeurt er na de toetreding?
  1. Je moet je binnen de zes maanden als actief of aspirant lid aansluiten en je lidgeld betalen.
  2. Je krijgt een lidnummer en je krijgt toegang tot het professionele gedeelte van onze website.
  3. Actieve leden die met alles in orde zijn, verschijnen op de zoekfunctie naar een gezondheidsbegeleider op onze website.
  4. Actieve leden krijgen een persoonlijke pagina op onze website die ze zelf kunnen beheren.
  5. Actieve leden krijgen van ons elk jaar een licentie. Deze licentie moet duidelijk zichtbaar in je praktijk ophangen.
  6. Actieve leden moeten zich verzekeren voor beroepsaansprakelijkheid, ofwel via onze groepsverzekering ofwel via een verzekeraar naar keuze.
  7. Aspirant leden worden actief lid als ze aan alle voorwaarden voldoen (zie "profiel van een gezondheidsbegeleider" onderaan deze pagina) (binnen 2 jaar na toetreding)
  8. Je toont aan dat je je jaarlijks bijschoolt en brengt je accreditaties in op je online profiel.
  9. Je houdt je aan onze deontologische code wanneer je cliënten ontvangt.
  10. Je neemt elk jaar deel aan onze Algemene Vergadering (AV). Deze vindt plaats op de eerste zaterdag van februari of zoals aangekondigd op onze website.
  11. Je bent bereid mee te werken aan kwaliteitsenquêtes en kwaliteitsbezoeken.
Mijn e-mailadres is veranderd. Moet ik dat laten weten?

Ja. Je stuurt een mail naar de ledenadministratie. Zij passen je e-mailadres aan in je gebruikersaccount en in je begeleidersaccount.

Mijn postadres is veranderd. Moet ik dat zelf aanpassen?

Actieve leden kunnen dat heel eenvoudig zelf doen. Volg gewoon de instructies hieronder.

  1. Log in bij "Professionals" met je Voornaam Achternaam en je zelf gekozen paswoord.
  2. Klik in het submenu bij Professionals op "mijn praktijk".
  3. Klik op "bewerken".
  4. Je ziet nu 3 tab-menu's: profiel, praktijk, administratie: klik op "praktijk"
  5. In de vakjes bij "Straat + Nummer", "Postcode" en "Woonplaats" typ je je nieuwe adresgegevens.
  6. BELANGRIJK!!!! Helemaal onderaan de pagina klik je op OPSLAAN
  7. Je krijgt de melding: begeleider "jouw naam" is bijgewerkt.
  8. Je logt uit bij "Professionals".
  9. Je controleert je aanpassingen door jezelf te zoeken bij "zoek begeleider".

Aspiranten mogen een mail met hun nieuwe adres sturen naar de ledenadmin-mailbox.

 

Wie contacteer ik wanneer ik vragen heb over de groepsverzekering BA?

Aldo Paemen is onze verzekeringsmakelaar. Hij volgt ons dossier op bij verzekeraar La Baloise.

Contactgegevens: Cornelis & Partners Verzekeringen BVBA, Hundelgemsesteenweg 306, 9820 Merelbeke, tel. +32 (0) 9 232 14 14,  www.cornelis-partners.be

 

!!! Bij een schadegeval of vermeende schade neem je direct contact op met Aldo en niet rechtstreeks met La Baloise.

 

Wat de vlootpolis dekt en wie kan aansluiten, vind je hieronder bij de FAQs.


Heb je algemene vragen waarvan je het antwoord niet vindt in de FAQs: contacteer dan ons secretariaat Contacteer ons

Heb je specifieke vragen voor je eigen praktijk: contacteer dan Aldo.

Wat dekt de vlootpolis Beroeps Aansprakelijkheid voor gezondheidsbegeleiders?

 

Belangrijk: LEES JE POLIS van zodra je die toegestuurd krijgt.

Kort samengevat:

  • Beroeps Aansprakelijkheid: de handelingen die we stellen tov onze klanten en die betrekking hebben op de pijlers zoals vermeld in het contract (zie pdf in bijlage) - we zijn, onder meer, niet gedekt voor invasieve medische handelingen of speciale disciplines zoals osteopathie, kine, diëtist,... deze lijst is niet volledig: LEES JE POLIS!  Op aanvraag kan de bestaande polis eventueel uitgebreid worden.
  • Rechtsbijstand: om eventueel beroep te doen op juridisch advies van een advocaat of voor tussenkomst gerechtskosten. Belangrijk: de polis rechtsbijstand is opgesteld in functie van de polis beroepsaansprakelijkheid. LEES JE POLIS!
  • Burgelijke Aansprakelijkheid voor je gebouw: dekt de schade of ongemak door uw klant opgelopen in de praktijkruimte of de toegang ernaar. LEES JE POLIS!

Onze vlootpolis is met de grootste zorg opgesteld. Maar elke praktijk is verschillend. Onze leden zijn zelf verantwoordelijk voor het nalezen van hun polis. We raden onze leden aan om vragen te stellen over mogelijke onduidelijkheden en als dat nodig is hun polis te laten aanpassen of uitbreiden voor hun specifieke situatie.

 

Wie kan aansluiten bij de vlootpolis?

Actieve leden en ook Aspirant-leden met een ondernemingsnummer (die dus al een praktijk hebben) kunnen zich aansluiten op voorwaarde dat ze op tijd hun lidgeld betalen. Indien het lidgeld niet op tijd betaald wordt, wordt de makelaar hiervan verwittigd en word je geschrapt uit de vlootpolis.

Wat zijn accreditaties en waarvoor heb ik die nodig?

Accreditaties zijn de studiepunten die je verzamelt om aan te tonen dat je up-to-date blijft in de uitvoering van je beroep.

meer uitleg vind je in de werkgroep accreditatie

Hoe begin ik aan een praktijk?

Wil je starten als zelfstandige?  

Lees de infobrochure ondernemen in Vlaanderen of de ondernemingsbank

Waarom is mijn aanwezigheid vereist tijdens de Algemene Vergadering?

Traditioneel vindt de Algemene Vergadering plaats op de eerste zaterdag van februari of zoals aangekondigd op de website. 

Omdat de statuten van de vereniging dienen voorgelegd te worden aan de leden van de vereniging en wijzigingen in het Bestuur goedgekeurd moeten worden door de leden is aanwezigheid vereist. Als je niet aanwezig kan zijn, moet je schriftelijk een volmacht geven aan een collega-gezondheidsbegeleider. Je kan dat doen via een formulier op onze website.

Natuurlijk maken we er een feest van en brengen jullie op de hoogte van nieuwtjes en weetjes in de vorm van een workshop en een netwerkmoment met collega's. Ieder jaar is er ook een superlekker buffet voorzien waaraan je kan deelnemen indien je dit wenst.

Hoeveel vraag ik voor een consult?

Wij leggen geen tarieven op maar kunnen enkel een richtlijn geven.

Op de AV van 2017 is een richtlijn vooropgesteld van € 35 tot € 70 (excl. btw) per sessie van 45 - 60 minuten, afhankelijk van de inhoud van de sessie. 

Wat is het verschil tussen een aspirant lid en een actief lid?

Een actief lid voldoet aan alle voorwaarden van het "Profiel van een Gezondheidsbegeleider" (lees de file onderaan deze pagina): in het kort:

  • is geslaagd in het toetredingsexamen
  • 800 lesuren gevolgd
  • 200 stage-uren afgewerkt
  • heeft een BA verzekering en is in orde met sociale en fiscale wetgeving

Een aspirant lid:

  • is geslaagd in het toetredingsexamen
  • heeft nog geen 800 relevante lesuren kunnen aantonen, maar is wel bezig met relevante opleiding(en)
  • heeft de stage-uren nog niet afgerond, maar is daar wel mee bezig
  • Indien een praktijk wordt opgestart: heeft een BA verzekering en is in orde met sociale en fiscale wetgeving

Let op: Je kan maximuim 3 jaar aspirant lid zijn. Daarna moet je je aansluiten als actief lid en dus voldoen aan alle voorwaarden van het profiel van een gezondheidsbegeleider.

Aspirantleden ontvangen geen licentiecertificaat en worden niet getoond in de lijst van gezondheidsbegeleiders op de website.

 

Hoelang kan ik aspirant-lid blijven?

3 jaar. Het jaar waarin je de toetredingsexamens aflegt, wordt niet meegeteld.

vb: als toetreding in 2015, juni of december, dan actief lidmaatschap vanaf 2019.

Ik ben al aspirant-lid maar ik wil actief lid worden. Wat moet ik doen?

Van zodra je voldoet aan alle voorwaarden om actief lid te kunnen worden (zie FAQ leden en deontologische code), stuur je een mail naar de ledenadministratie met: 1) een bewijs van 800 opleidingsuren, 2) een bewijs van 200 stage-uren, 3) een bewijs dat je correct verzekerd bent.

Puntje 1) en 2) vraag je aan het opleidingsinstituut waar je je opleiding hebt gedaan. Puntje 3) vraag je aan je verzekering, tenzij je als aspirant al verzekerd was via onze vlootpolis, dan zet je dat gewoon in je mail.

Tenslotte betaal je ook het lidgeld voor een actief lid. Dus als je al betaald had als aspirant, dan stort je het tekort bij met vermelding van je Voornaam en Achternaam en "lidgeld omschakeling naar actief lid "jaartal" ".

Na controle van al je gegevens, word je openbaar gezet op onze site en krijg je een licentiecertificaat. Je wordt daarvan verwittigd door de ledenadministratie.

Wanneer krijg ik mijn licentiecertificaat?

Actieve leden ontvangen elk jaar een elektronisch licentiecertificaat na de Algemene Vergadering via e-mail op voorwaarde dat het lidgeld betaald is en je verzekering in orde is. Controleer ook je spam.

Aspirant leden ontvangen geen licentiecertificaat. 

Ik ga er een jaar tussenuit: kan ik mijn lidmaatschap een jaar opschorten?

Ja, dat kan. Onder de volgende voorwaarden:

1) opschorting kan maximum voor 5 aaneensluitende jaren. Na deze 5 jaar kan je weer actief lid worden van de Gezondheidsbegeleiders en dit zonder toetredingsexamens te moeten doen.

2) ben je langer dan 5 jaar geen lid, dan kan je terug lid worden maar moet je wel weer toetredingsexamens afleggen tenzij je kan aantonen dat je actief met gezondheidszorg bent bezig geweest (vb een praktijk in het  buitenland).

3) in beide gevallen moet je je accreditaties binnen het jaar van aansluiting in orde brengen.

 

Waar kan ik een naambord met logo (groene bol) bestellen?

Wij werken met een vaste leverancier:

Caroo Reklame bvba
Mulkstraat 115 -  3300 Tienen
www.carooreklame.be

Tel. 016 81 20 00

Voorbeelden en prijslijst in downloads onderaan

Promotiemateriaal bestellen

Jullie zijn onze ambassadeurs!
Daarom bieden we tegen democratische prijzen promotiemateriaal aan.

Neem contact op met het secretariaat voor je bestelling.

  aantal Prijs
bloknota 10  5,-
pen 50 25,-
folder 60 6,-
Bekijk ook de FAQ voor kandidaat-leden te vinden in het submenu bij "over ons".