FAQ voor leden

Je kan je wachtwoord veranderen door je in te loggen en dan naar tabblad Mijn gegevens te gaan. Vul de velden “Wachtwoord” en “Herhaal het wachtwoord” en klik dan onderaan de pagina op Update.

  1. Je moet je onmiddellijk als actief of aspirant lid aansluiten bij onze beroepsvereniging en je lidgeld betalen.
  2. Je krijgt een lidnummer en je krijgt toegang tot het professionele gedeelte van onze website. Jouw gegevens worden bijgehouden in onze database die aan de website gekoppeld is.
  3. Actieve leden die met alles in orde zijn, verschijnen op de zoekfunctie naar een gezondheidsbegeleider op onze website.
  4. Actieve leden en aspirant-leden krijgen een persoonlijke pagina op onze website die ze zelf moeten beheren en volledig moeten aanvullen (zie tabbladen Mijn opleidingen / Mijn gegevens).
  5. Actieve leden en aspirant-leden krijgen van ons elk jaar een licentiecertificaat per e-mail, respectievelijk als actief lid of als aspirant lid. Deze licentie moet je zelf aanvragen aan ons secretariaat via mail en moet duidelijk zichtbaar in je praktijk aanwezig zijn.
  6. Actieve leden en aspirant-leden die al een praktijk hebben, moeten zich verzekeren voor beroepsaansprakelijkheid, ofwel via onze groepsverzekering ofwel via een verzekeraar naar keuze. Een bewijs van aansluiting en betaling moet elk jaar worden voorgelegd aan ons secretariaat voor het bekomen van je licentie.
  7. Aspirant leden kunnen aan de toetredingscommissie vragen om actief lid te worden als ze aan alle voorwaarden voldoen (zie profiel van een gezondheidsbegeleider bij downloads). Dit moet gebeuren binnen de 3 jaar na toetreding als aspirant.
  8. Je toont aan dat je je jaarlijks bijschoolt en brengt je accreditaties in op je online profiel (tabblad Mijn opleidingen). Deze worden steekproefsgewijs gecontroleerd.
  9. Je houdt je aan onze deontologische code (zie downloads).
  10. Je neemt elk jaar deel aan onze Algemene Vergadering (AV). De datum van de AV wordt aangekondigd via onze nieuwsbrief.
  11. Je leest onze nieuwsbrieven.
  12. Je kan lid worden van onze interne Facebook groep VGB-lid.
  13. Je bent bereid mee te werken aan kwaliteitsenquêtes en kwaliteitsbezoeken.

Alle leden ontvangen in januari een uitnodiging om hun lidgeld te betalen voor dat kalenderjaar. Vanaf 2022 wordt de uitnodiging enkel nog verstuurd via e-mail in een nieuwsbrief (controleer je spam) en dus niet meer via papieren post.

Deadline voor betaling: 1 februari. Om het vele werk van de ledenadministratie te verlichten, wordt er vanaf 2021 een administratieve vergoeding van € 25,00 aangerekend voor alle actieve en aspirant-leden die hun lidmaatschap niet tijdig hernieuwen.

Leden die deze uitnodiging niet ontvangen (ook niet in de spam), worden gevraagd om spontaan hun lidgeld te betalen EN hun e-mailadres te controleren op onze website EN zo nodig aan te passen.

Als je e-mail-adres toch juist was op onze website: meld dan via onze contactpagina op de website aan de ledenadministratie dat je geen uitnodiging hebt ontvangen. Meld dit vòòr 1 februari. De ledenadministratie kan dan nagaan wat er misliep. 

Belangrijk: leden die hun lidgeld niet betalen worden geschrapt uit onze groepsverzekering. Actieve leden worden ook verwijderd van onze website.

Indien betaald vòòr 1 februari:

actief lid: € 110,00

aspirant lid: € 60,00

aspirant lid waarvan de 3 aspirantenjaren verstreken zijn: € 110,00

Indien betaald na 1 februari:

actief lid: € 130,00

aspirant lid: € 85,00

aspirant lid waarvan de 3 aspirantenjaren verstreken zijn: € 130,00

Neen.

De uitnodiging die je krijgt om je lidgeld te betalen, kan je gebruiken voor je boekhouding als verantwoording voor je gemaakte beroepskosten. Als je een betalingsbewijs nodig hebt, gebruik je daarvoor je bankafschriften.

Je kan dit aanpassen door je in te loggen en dan naar het tabblad Mijn gegevens te gaan. Verander de nodige velden en klik dan op Update.

Julie Jourquin is onze verzekeringsmakelaar. Zij volgen ons dossier op bij verzekeraar La Baloise.

Contactgegevens:

Vanbreda Cornelis Verzekeringen BVBA, Hundelgemsesteenweg 306, 9820 Merelbeke, tel. +32 09/274.15.44, Julie.Jourquin@vanbreda-cornelis.be

!!! Bij een schadegeval of vermeende schade neem je direct contact op met Julie en niet rechtstreeks met La Baloise.

Wat de vlootpolis dekt en wie kan aansluiten, vind je hieronder bij de FAQs. Heb je algemene vragen waarvan je het antwoord niet vindt in de FAQs: contacteer dan ons secretariaat.

Heb je specifieke vragen voor je eigen praktijk: contacteer dan Julie.

Belangrijk: LEES JE POLIS van zodra je die toegestuurd krijgt.

Kort samengevat:

  • Beroeps Aansprakelijkheid: de handelingen die we stellen tov onze klanten en die betrekking hebben op de pijlers zoals vermeld in het contract – we zijn, onder meer, niet gedekt voor invasieve medische handelingen of speciale disciplines zoals osteopathie, kine, diëtist,… deze lijst is niet volledig: LEES JE POLIS!  Op aanvraag kan de bestaande polis eventueel uitgebreid worden.
  • Rechtsbijstand: om eventueel beroep te doen op juridisch advies van een advocaat of voor tussenkomst gerechtskosten. Belangrijk: de polis rechtsbijstand is opgesteld in functie van de polis beroepsaansprakelijkheid. LEES JE POLIS!
  • Burgelijke Aansprakelijkheid voor je gebouw: dekt de schade of ongemak door uw klant opgelopen in de praktijkruimte of de toegang ernaar. LEES JE POLIS!

Onze vlootpolis is met de grootste zorg opgesteld. Maar elke praktijk is verschillend. Onze leden zijn zelf verantwoordelijk voor het nalezen van hun polis. We raden onze leden aan om vragen te stellen over mogelijke onduidelijkheden en als dat nodig is hun polis te laten aanpassen of uitbreiden voor hun specifieke situatie.

Actieve leden en ook aspirant leden met een ondernemingsnummer (die dus al een praktijk hebben) kunnen zich aansluiten op voorwaarde dat ze op tijd hun lidgeld betalen. Indien het lidgeld niet op tijd betaald wordt, wordt de makelaar hiervan verwittigd en word je geschrapt uit de vlootpolis.

Accreditaties zijn de studiepunten die je verzamelt om aan te tonen dat je up-to-date blijft in de uitvoering van je beroep.

Je brengt je accreditaties regelmatig in op je online profiel (Mijn opleidingen). Deze worden steekproefsgewijs gecontroleerd.

Wil je starten als zelfstandige?

Lees de infobrochure ondernemen in Vlaanderen of de ondernemingsbank

Onze partner De Levensschool biedt over dit onderwerp een aantal cursussen aan:

https://www.levensschool.be/opstart-van-een-praktijk

https://www.levensschool.be/wetgeving-en-deontologie-voor-de-complementaire-hulpverlener

Win ook informatie in bij een sociaal verzekeringskantoor vb Acerta, Liantis, Xerius, …

Interessante links:

KBO (KruispuntBank van Ondernemingen):

https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/kruispuntbank-van

De erkende ondernemingsloketten:

https://economie.fgov.be/nl/themas/ondernemingen/een-onderneming-oprichten/belangrijkste-stappen-om-een/te-ondernemen-stappen-bij-een/de-erkende

Sociale zekerheid voor zelfstandigen

https://www.vlaanderen.be/sociale-zekerheid-voor-zelfstandigen

https://www.unizo.be

https://www.zelfstandige.vlaanderen

https://ondernemingsdatabank.indicator.be

Als je hulp of tips nodig hebt, contacteer dan onze Werkgroep Starters. Je kan ook vragen stellen aan ervaren collega-gezondheidsbegeleiders in onze interne Facebookgroep VGB-lid.

Ja. Dat staat zo in de statuten van onze beroepsvereniging.

Als je niet aanwezig kan zijn, moet je schriftelijk een volmacht geven aan een collega-gezondheidsbegeleider.

De datum van de AV wordt ruim op voorhand bekend gemaakt via onze nieuwsbrief.

Op de AV worden belangrijke onderwerpen besproken aangaande ons beroep en onze beroepsvereniging. Vaak moet er ook gestemd worden over bepaalde zaken. Iedere stem telt. Dus ook de jouwe.

Natuurlijk maken we er ook een feest van en brengen jullie op de hoogte van nieuwtjes en weetjes in de vorm van een lezing/workshop en een netwerkmoment met collega’s. Ieder jaar is er ook een superlekker buffet voorzien waaraan je kan deelnemen indien je dit wenst.

De AV is steeds gratis toegankelijk voor leden. Voor de rest van het event wordt een kleine bijdrage gevaagd. Niet-leden betalen de volle prijs.

De beroepsvereniging legt geen tarieven op maar geeft enkel een richtlijn.

Op de AV van 2021 is een richtlijn vooropgesteld van € 45,00 tot € 80,00 (excl. btw) per sessie van 45 – 60 minuten, afhankelijk van de inhoud van de sessie.

Een actief lid voldoet aan alle voorwaarden van het profiel van een gezondheidsbegeleider: in het kort:

  • is geslaagd in het toetredingsexamen
  • gezondheidsconsulent: 800 lesuren gevolgd / andere leden: 400 lesuren
  • gezondheidsconsulent: 200 stage-uren afgewerkt / andere leden: 100 stage-uren
  • heeft een BA verzekering en is in orde met sociale en fiscale wetgeving

Een aspirant lid (enkel mogelijk als gezondheidsconsulent):

  • is geslaagd in het toetredingsexamen
  • heeft nog geen 800 relevante lesuren kunnen aantonen, maar is wel bezig met relevante opleiding(en)
  • heeft de stage-uren nog niet afgerond, maar is daar wel mee bezig
  • Indien een praktijk wordt opgestart: heeft een BA verzekering en is in orde met sociale en fiscale wetgeving

Let op: Je kan maximuim 3 jaar aspirant lid zijn. Daarna moet je je aansluiten als actief lid en dus voldoen aan alle voorwaarden van het profiel van een gezondheidsbegeleider.

Aspirant leden ontvangen een licentiecertificaat als aspirant en worden niet getoond in de lijst van gezondheidsbegeleiders op de website.

3 jaar. Het jaar waarin je de toetredingsexamens aflegt, wordt niet meegeteld.

vb: als toetreding in 2015, dan kunnen 2016, 2017 en 2018 als de drie jaar aspirant lidmaatschap tellen. Ten laatste vanaf 2019 moet je dan actief lid worden. Vroeger kan natuurlijk ook, van zodra je voldoet aan alle voorwaarden om actief lid te kunnen worden (zie profiel van een gezondheidsbegeleider).

Van zodra je voldoet aan alle voorwaarden om actief lid te kunnen worden (zie profiel van een gezondheidsbegeleider), stuur je, via de contactpagina op onze website, een mail naar de  toetredingscommissie met: 1) een bewijs van 800 opleidingsuren, 2) een bewijs van 200 stage-uren, 3) een bewijs dat je correct verzekerd bent.

Puntje 1) en 2) vraag je aan het opleidingsinstituut waar je je opleiding hebt gedaan. Puntje 3) vraag je aan je verzekering, tenzij je als aspirant al verzekerd was via onze vlootpolis, dan zet je dat gewoon in je mail.

Tenslotte betaal je ook het lidgeld voor een actief lid. Dus als je al betaald had als aspirant, dan stort je het tekort bij met vermelding van je Voornaam en Achternaam en “lidgeld omschakeling naar actief lid “jaartal” “.

Na controle van al je gegevens, word je openbaar gezet op onze site.

Van zodra je je lidgeld hebt betaald, stuur je een mail naar het secretariaat met een bewijs van betaling van je verzekeringspremie voor het komende kalenderjaar.

Ons secretariaat maakt dan voor jou een licentiecertificaat en stuurt jou dat via e-mail (check je spam). 

Indien je reeds actief lid was en ook na het stopzetten van je lidmaatschap in contact wilt blijven met de VGB, kan je kiezen voor een steunend lidmaatschap. Hierin is inbegrepen:

  • ontvangen van de nieuwsbrieven
  • toegang tot de besloten facebook-groep
  • uitnodigingen voor de jaarlijkse Algemene Vergadering

Dit lidmaatschap kost 25 euro per jaar.

Interesse? Stuur ons gerust een mailtje.

Ja, dat kan. Onder de volgende voorwaarden:

1) opschorting kan maximum voor 3 aaneensluitende jaren. Na deze 3 jaar kan je weer actief lid worden van de Gezondheidsbegeleiders en dit zonder toetredingsexamens te moeten doen.

2) ben je langer dan 3 jaar geen lid, dan kan je terug lid worden maar moet je wel weer toetredingsexamens afleggen tenzij je kan aantonen dat je actief met gezondheidszorg bent bezig geweest (vb een praktijk in het  buitenland).

3) in beide gevallen moet je je accreditaties binnen het jaar van aansluiting in orde brengen.

OPGELET! Ben je verzekerd via onze vlootpolis, dan kan je die niet behouden tijdens je opschorting aangezien lidmaatschap van de Gezondheidsbegeleiders vereist is om in onze vlootpolis te worden opgenomen.

Contacteer ons hiervoor via de contactpagina op onze website.

Eind 2021 heeft het kernbestuur de reeds lang bestaande folder een grondige opfrisbeurt gegeven. Het resultaat mag gezien worden (zie verslag AV 2021).

Deze folders kunnen besteld worden aan € 0,15 per stuk, exclusief verzendkosten en inpakmateriaal (gratis bij afhalen (vb op de AV).

Contacteer ons via de contactpagina op onze website. Kies: info.

Contacteer ons via de contactpagina op onze website.

Blocnotes met logo (groene bol) A6-formaat: € 0,50 per stuk

Balpennen met opschrift Gezondheidsbegeleiders: € 0,50 per stuk

Prijzen zijn exclusief verzendkosten en inpakmateriaal (gratis bij afhalen (vb op de AV).

Deze kan je vinden in de Downloads voor leden.